.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دیدگاه / ....
بايسته هاي تحقق شعار سال در مازندران و راهبرد مهم تصميم سازان و فعالان عرصه اقتصاد
شمال نیوز : در شرايط كنوني، مسائل و مباحث اقتصادي و خنثي سازي توطئه های دشمنان در حوزه اقتصاد بايد بعنوان دغدغه مقام معظم رهبري، راهبرد مهم همه تصميم سازان، برنامه ريزان و فعالان عرصه اقتصاد اعم از خصوصي و دولتي و همچنين آحاد اقشار جامعه قلمداد شود .
بايسته هاي تحقق شعار سال در مازندران و راهبرد مهم تصميم سازان و فعالان عرصه اقتصاد

شمال نیوز / كوروش غفاري چراتي : بي ترديد بايد گفت« تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» يكي از مهمترين ضرورتهاي اقتصاد ایران در مقطع كنوني است كه امسال بعنوان يك راهبرد اقتصادي در بيانات نوروزی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت. تحليل شرايط ملي و منطقه اي نشان مي‌دهد كه در سالهاي اخير، تلاش مضاعف استكبار جهاني و معاندان نظام مقدس جمهوري اسلامي در تمامي عرصه ها بويژه عرصه اقتصاد شتاب بيشتري گرفته است.

 

به بيان ديگر، در شرايط كنوني، مسائل و مباحث اقتصادي و خنثي سازي توطئه های دشمنان در حوزه اقتصاد بايد بعنوان دغدغه مقام معظم رهبري، راهبرد مهم همه تصميم سازان، برنامه ريزان و فعالان عرصه اقتصاد اعم از خصوصي و دولتي و همچنين آحاد اقشار جامعه قلمداد شود.

 

با اين وجود ، تاكيد رهبر معظم انقلاب به ضرورت اجرايي ساختن برنامه هاي رونق تولید با چاشنی پشتیبانی و مانع زدایی نشان مي دهد كه علي رغم همه تلاش هاي انجام شده در حوزه اقتصاد، كشور ما نيازمند اقداماتي موثرتر و كاربردي تر در اين عرصه است. همچنین تاكيد مقام معظم رهبري بر عملياتي ساختن برنامه هاي رونق تولید وحمايت جدي از کارآفرینان و تولید کنندگان، نشان دهنده ضرورت اهتمام جدي مسوولان و برنامه ريزان به مسائل حوزه اقتصاد واتخاذ تدابيري هوشمندانه در جهت برون رفت از مشكلات به دور از هر گونه اقدام شعاري و برخوردهاي كليشه اي است .

 

آنچه مسلم است در زمينه تحقق شعار« تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها » در استان مازندران بايد گفت ، يكي از شاخص ترين ويژگي اقتصادي استان مازندران ،عدم بهره وري مطلوب از منابع موجود به علت وجود موانع ساختاری و عدم برنامه ریزی مناسب برای رفع آن است. فرآيندي كه بخش كشاورزي با زیربخشهای متنوع آن به عنوان بخش اصلی اقتصاد در استان از تولید گرفته تا  قیمت گذاری و توزیع متاثر از آن است.

 

بر اين اساس بايد گفت؛ بهره برداري بهینه از اراضي موجود با توجه به پتانسيل ها و ظرفيت ها(كشت دوباره يا سه باره)، اصلاح ارقام كشاورزي، يكپارچه سازي اراضي و تجهيز زيرساخت ها، جلوگيري از تغيير كاربري اراضي مستعد، مهار آبهاي سطحي،  استقرارو تقويت صنايع تبديلي، تامين منابع مالي مورد نياز، كاهش هزينه هاي توليد، توجه و اهتمام جدي به ارتقاي راندمان و كاهش ضايعات وهمچنين بهره وري علمي از گستره هاي موجود از جمله اولویتهایی است كه در حوزه كشاورزي بايد مدنظر قرار گيرد.

 

همچنين يكي از چالش هاي اساسي در اقتصاد مازندران  ركود و  عقب ماندگي صنعتي  است كه طي پروسه اي چندين ساله و در پرتو قانون غيرمنطقي تعادل صنعت و محيط زيست بر استان تحميل گرديد .از اين رو به نظر مي رسد در سال «تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»  و به منظور آغاز فصلي نوين در عرصه اقتصاد مازندران ،توسعه صنعتی استان باید با رویکرد بومی سازی تولید مورد توجه قرارگیرد.

 

به همين منظور تدوين نقشه راه واستراتژي توسعه صنعتي استان، تقويت زيرساخت هاي صنعتي، تقويت پيوند دانشگاه و مراكز علمي با صنايع،‌حمايت مالي از صنايع و تامين سرمايه در گردش،  بررسي وضعيت صنايع نيمه فعال و راكد و توجه به استفاده حداكثري از ظرفيت هاي توليدي صنايع موجود، حمايت از بنگاههاي زودبازده و صنايع كوچك با تاكيد بر صنايعي كه مواد اوليه مورد نياز آن در منطقه به وفور موجود باشد از جمله مواردي است كه در حوزه صنعت بايد مد نظر گيرد.

 

از سوي ديگر ترديدي نيست كه مازندران يكي از قطب هاي قوي توريسم و گردشگري در كشور محسوب مي شود. با اين وجود بررسي ها نشان مي دهد كه اين استان علي رغم ميزباني سالانه 20 ميليون گردشگر داخلي هنوز نتوانسته از ارزش افزوده و مزاياي فراوان اقتصادي بخش مزبور منتفع شود. اين ناكارآمدي غم انگيز عموماً ناظر بر حوزه هاي مديريتي، برنامه ريزي و عدم حمايت مالي از فعالان این بخش است. از اين رو ضروري است، مديران و دست اندركاران ذيربط  نسبت به فعال نمودن اين بخش عظيم اقتصادي همت گمارند كه بدين منظور تقويت زيرساخت ها و بهره وري بهينه از ظرفيت هاي موجود، شناسايي و معرفي ظرفيت هاي جديد، جلوگيري از موازي كاري و شناسايي موانع فرهنگي و اجتماعي موجود، اهتمام جدي به مزايا و ارزش افزوده بخش گردشگری بخصوص ايجاد فرصت هاي جديد شغلي، جذب و حمايت ازسرمايه گذاران داخلی و خارجی  از جمله رويكردهايي است كه بايد  در راستای تحقق شعار سال در بخش گردشگري استان مد نظر قرار گيرد.
با این وجود  ، يكي از موانع عمده تحقق برنامه ها در كشور ما بطور عام و در استان مازندران بصورت خاص، عدم ظرفيت سازي در حوزه هاي فرهنگي است. از اين رو ضروري است در راستای اجرای سیاست رونق تولید، نهادينه ساختن فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی از سوی شهروندان و اهتمام به اصل مشتری مداری از سوی تولیدکنندگان در قالب يك برنامه عملياتي موثر با استفاده از ابزارهاي رسانه اي و فرهنگي و البته به دور از هرگونه اقدام شعاري در دستور كار قرار گيرد. درهمين راستا بهره گيري بهينه از ظرفيت رسانه ها در حوزه مفهوم سازي و همچنين تبيين اهداف و چشم انداز راهبرد  رونق تولید از طريق  برنامه هايي كاربردي در حوزه فعاليت هاي صداو سيما  و ساير رسانه هاي مكتوب و مجازي با عنايت به گستره تاثير گذاري اين رسانه ها و تبيين ابعاد پيچيده توطئه هاي مستمر دشمنان و معاندان نظام اسلامي در حوزه اقتصاد و واكاوي ضرورت  حمایت از اقتصاد ملی به منظور نيل به اهداف عاليه نظام و صيانت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي از جمله مواردي است كه مي تواند در راستاي نهادينه ساختن شعار سال موثر باشد.

 

خلاصه کلام اینکه؛ تسري مفهوم عملياتي « تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»به عنوان شعار راهبردی سال 1400 در استان مازندران مستلزم ايجاد و يا احياء سامانه هاي مغفول مانده اي نظير اتاق فكر، حذف بوروكراسي ،اهتمام به مديريت مشاركتي ،شايسته سالاري و پاسخگويي منطقي و شفاف مسئولان و برنامه ريزان به سوالات موجود  و برآورده ساختن حداقل نيازهاي کارآفرینان،سرمایه گذاران و تولیدکنندگان است.

 

ازسوی دیگر  يكي از مهمترين عناصر تحقق اهداف راهبردی شعار سال ،اهتمام  به مديريت دانايي محور و حذف مديران ناكارآمد و غير خلاق مي باشد. پر واضح است كه اين مسئله يكي از كليدي ترين موانع در فرآيند تحقق اهداف بلند رونق تولید است كه بايد به دور از هرگونه سياست زدگي و حب و بغض سياسي در دستور كار قرار گيرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.079 seconds.